X
تبلیغات
رایتل
مدیریت استراتژیک چیست؟ - وب سایت مهندس یاسر دشت دار
 
جدیدترین یادداشت‌ها
 
روزانه‌ها
مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک , برنامه ای هماهنگ , جامع و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط می دهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چار چوب اجرای صحیح مدیریت است .

 

 

تعریف استراتژی

 

n       استراتژی در اصل به معنای ایجاد تحول در یک سازمان یا یک مجموعه مورد توجه قرار گرفته است در فرهنگ عمید استراتژی به معنی اداره کردن عملیات و حرکت ارتش در جنگ آورده شده است . 

 

n       استراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها , سیاستها و زنجیره های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می کند

 

n       استراتژی برداشت جامعی است در جهت مسئولیت خطیر و روزافزون مدیریت عمومی که به موجب آن سازمان در ارتباط با محیط حرکت میکند و جایگاه خود را طوری تعیین می کند که موفقیت سازمان تامین گردد

 

 

مزایای برنامه‌ریزی استراتژیک :

 

 


  مزایای برنامه‌ریزی استراتژیک :

پیش‌بینی مشکلات احتمالی

 

 علاقه‌ مندکردن مدیران به سازمان

 

 پیش‌بینی تغییرات و پیشنهاد عکس‌العملهای لازم

 

 روشن کردن هدفهای واقعی سازمان

 

 تبیین بسترهای مناسب برای دستیابی به اهداف

 

 ایجاد درک روشنی از وضعیت سازمان

 

 شناخت فرصتها و تهدیدات آتی

 

 هدفمند کردن مدیریت

 

 ارائه روشی برای ارزیابی مداوم عملکرد

 

 اولویت‌بندی فعالیتها برای تخصیص منابع

 

 هماهنگ کردن قسمتها در راستای اهداف مشخص

 

 

مهمترین ابزار برای استخراج استراتژیها است :  SWOTماتریس

 

Wنقاط ضعف(

 

(S) نقاط قوت

 

SWOT ماتریس

 

استراتژیهای   WO

 

(حذف نقاط ضعف با استفاده از فرصتها)

 

SO استراتژیهای (بهره‌گیری از فرصتها با استفاده از نقاط قوت)

 

Oفرصتها(

 

 

WT استراتژیهای (کاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها)

 

ST استراتژیهای (احتراز  از تهدیدات با استفاده از نقاط قوت)

 

)T( تهدیدها

 

 

 

WT

 

  • در این حالت هدف از استراتژی   کاهش حتی الامکان نقاط ضعف و تهدیدات می باشد .

     

 

WO

 

  • این استراتژی هدفش کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصتهاست. در این حالت شرکتها به علت برخورداری از ضعفهای اساسی امکان استفاده از فرصتهای به دست آمده را ندارند.

     

SS

 

  • این استراتژی بر اساس توانمندی شرکت در مقابل تهدیدات بناشده است . هدف آن این است که توانمندیهای موجود را افزایش داده و در مقابل تهدیدات را کاهش دهد.

     

SO

 

  • هر شرکتی علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند بهره گیری از توانمندیها و فرصتها را به حداکثر برساند .

     

 

مراحل مدیریت استراتژیک :

 

  • تدوین استراتژیها (برنامه‌ریزی)

     

  • اجرای استراتژیها

     

  • ارزیابی استراتژیها

 

n       مدیر در فرایند تدوین, طراحی, اجرا, ارزیابی مدیریت استراتژیک با پدیده تصمیم گیری استراتژیک روبه رو است, تصمیم گیری استراتژیک تدبیری برای رسیدن به هدفهای نهایی سازمان است. مدیر بایستی مشخص کند چه سیاست ها, برنامه ها و ابزاری می تواند او را در رسیدن به اهداف کمک کند.

 

 

برای دست یافتن به موفقیت بلندمدت, استراتژیستها معمولا در حوزه های زیر هدفهای بلندمدت را تعیین می کنند:

 

n       سود آوری

 

n       بهره وری

 

n       موقعیت رقابتی

 

n       بهبود کارکنان

 

n       روابط کارکنان

 

n       رهبری تکنولوژی

 

مسئولیت اجتماعی


(0 لایک)
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد